THe FaStInG aT HaNd

Tuesday, August 4, 2009

Tetibe aku terpikir pasal bulan Ramadhan a.k.a bulan puasa a.k.a bulan rahmat ALLAH tak lama lagi ni...(dalam sebulan lagi la lebih kurang) dan jugak bulan Syawal a.k.a bulan Hari Raya!!! Syukur, aku masih hidup untuk melalui lagi satu bulan Ramadhan, Insya Allah...dan harap-harap Insya Allah aku sempat sambut Hari Raya Aidilfitri... Dan aku jugak berharap untuk berjumpa lagi dengan satu lagi bulan Ramadhan tahun depan... Tapi buat masa sekarang ni, kite fokus dulu kat yang dekat-dekat ni...

Kalau ikut kalendar kuda (kalendar yang semua orang pun pakai, tak kire la korang kaya tahap mane sekalipun...tapi aku pakai kalendar Top Gear...ape kes?)Ramadhan akan start lebih kurang dalam 20 atau 21 Ogos ni... Hmmm...nak balik kampung ke tak? Last sekali aku balik pun ade la dalam bulan lepas...tu pun sebab ade kenduri untuk Allahyarhamah Tok aku... Kalau nak diikutkan...last sekali aku balik kampung masa Allahyarhamah Tok aku meninggal la... Bulan Jun tahun lepas. Aku tak nak panggil 'arwah' sebab 'arwah' tu ialah nama jin yang suka mengganggu budak kecik... Tok aku bukan jin...die orang... Kalau orang lain tu, aku tak tau la pulak, kan... Anywhuuu...back to our topic...Ramadhan......

Ramadhan ialah satu bulan yang dipenuhi dengan rahmat Allah SWT. Bulan turunnya Al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW sebagai panduan untuk seluruh umat manusia. Bulan dimana pintu-pintu neraka akan ditutup dan pintu-pintu syurga dibuka seluas-luasnya. Para malaikat akan turun ke bumi dan menemani mereka-mereka yang membuat amal kebajikan. Hijab antara langit dan bumi akan dibuka untuk doa-doa para muslimin dan muslimat sampai kepada ALLAH tanpa apa-apa sekatan... Bulan dimana ALLAH akan mengampunkan dosa-dosa umat nya dan mengabulkan doa-doa mereka... Masjid akan meriah dengan para jemaah menunaikan sembahyang sunat Terawih selama 30 malam dan setiap satu malam mempunyai kelebihan yang tersendiri... Seronok sehhh... Tapi bebudak la seronok, tunggu time moreh...pastu kutip makanan. Tapi bukan bebudak je buat camtu...orang tua pun same gak. Sembahyang nye tidak...tetibe time moreh, ramai pulak...

Tapi malam yang paling ditunggu-tunggu oleh semua ialah Malam Lailatur-Qadar. Malam dimana seluruh para malaikat dari ketujuh-tujuh langit akan turun ke bumi dan memberkati orang-orang terpilih serta menerangi malam itu dengan 'nur' mereka. Malam dimana malaikat-malaikat sendiri akan berdoa untuk manusia dan membawa doa-doa manusia kepada ALLAH. Macam-macam yang aku pernah dengar pasal malam Lailatul-Qadar ni... Ade yang nampak pokok-pokok bersujud ke arah kiblat di Mekah, air berukar jadi ais, masjid tetiba ramai dengan orang yang penduduk kawasan tu sendiri tak pernah jumpa... Hehehe...Malaikat la tu, agaknya...

Puasa ialah menahan lapar dan dahaga serta perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar Saadiq hingga terbenam matahari. Puasa bukan sekadar mengajar manusia untuk tahan lapar, tetapi menguji kesabaran manusia dan mengingatkan mereka kepada orang-orang yang kurang bernasib baik... Bulan ni jugak macam-macam dugaan dan cubaan akan ALLAH turunkan untuk menguji manusia... Tapi kalau ade yang lemah semangat tu...nampak budak-budak minum air sirap pun boleh ke lauuut puasanya...memang 'out' la... Time ni la, ada je makhluk yang nak bagi kite naik hangin...seolah-olah mintak dibelasah sampai separuh mati menggunakan Hikmat Tapir Terulung Membelah Bumi!!! Hahaha... Tapi walau ape pun...kita kena belajar untuk bersabar kerana kesabaran tu akan dibalas dengan pahala yang berganda dari ALLAH.

Nikmat untuk orang-orang yang berpuasa ni ialah masa berbuka puasa... Itu ialah nikmat yang diberikan oleh ALLAH di dunia untuk mereka... Sebagai ucapan 'Tahniah' kerana telah berjaya mengharung satu hari yang penuh dengan dugaan dan cubaan. Time tu yang best... Tetibe je rasa air sirap tu ialah benda paling best dalam dunia ni...hehe... Lagi satu pulak...Pasar Ramadhan... Masa ni la korang akan nampak kuih-muih atau pun lauk-pauk yang tak kan ade time bulan tak puasa...tiap-tiap tahun pun camtu...tiap-tiap tahun, ade je kuih atau lauk baru... Semua pun nampak sedap...beli berbakul-bakul, tapi makan sikit je dah kenyang...pastu yang lain tu, kengkadang dibuang jek... Ha, tu pun dah lari dari konsep. Bulan puasa ni mengajar kesederhanaan dan tidak membazir...bukannya beli macam nak buat kenduri, tapi yang tukang makannye ade la 2-3 orang... Aku pulak, bile pegi pasar Ramadhan tu...pegi dengan tangan kosong, balik pun camtu gak... Aku tak tau nak beli hape. Sudahnya aku pegi 7 Eleven, beli air kotak ngan roti kaya... Tanya kengkawan aku kalau tak percaya... Aku 'fail' skit bab beli-beli kuih ni...maybe bukan 'fail' skit la tapi 'fail' banyak!!! Hahaha... Aku ni bukan manusia bumi, so pepaham la ek... Masa aku duduk ngan family aku dulu, bapak aku yang selalu pegi pasar ngan mak atau adik-adik aku...aku jarang ikut...so aku tak tau nak beli ape la... Biasanya aku akan tolong mak aku siapkan table pastu hidang kuih or lauk sebelum time berbuka... Hey, I spend more time wit my mum in the kitchen than my other family member...sebab tu tu mak aku sayang lebih kat aku!!! Dan sebab tu jugak la aku agak pandai memasak...hehe...
Aku pernah la merasa berbuka ngan air sejuk je...atau pun ngan rokok semata-mata... Harap-harap tahun ni takde la camtu. Insya Allah... Masa tu memang aku takde duit sungguh. Rokok tu pun aku beli 2 hari sebelum tu...air sejuk tu pun nasib baik je, sebab ade la air botol aku kat umah tu... Hari tu, aku sahur ngan air botol tu jugak la... Macam bapak aku, kengkadang aku dah terbiasa sahur hanya sekadar ngan air sejuk...so tak kisah la... Heh, memories...

Macam-macam kelebihan dalam bulan ni...terpulang pada korang samada nak rebut peluang atau tak... Aku akan cuba sebaik mungkin untuk dapatkan keberkatan sebanyak mungkin... Ye la...mana tau aku tak sempat nak jumpa bulan Ramadhan lagi sekali tahun depan... Cuma yang aku sedih skit ialah bile kebanyakkan orang sekarang ni cuma buat amal kebajikan time bulan puasa jek... Time ni la diorang nak sembahyang ke, hape ke... Kebanyakkan mereka seolah-olah menggunakan bulan ni untuk cover balik untuk 11 bulan yang lepas punya perangai... Dalam bulan ni je la yang diorang stop pegi clubbin', minum arak atau pun ape-ape yang sewaktu dengannya. Habis je puasa...belasah balik... Ni mana punya mazhab yang diorang ikut ni... Lantak korang la... Nanti kalau aku cakap lagi kang, korang kata aku busybody...kubur lain-lain...bla bla bla... Lantak korang la...masing-masing ada otak, kan...

So, wit dat bein' said...it's juz 'bout another month to go (well...less than a month actually...) for us to start to learn how to control ourself from doin' sumthin' very stupid dat would jeopardize your fast... And 'bout another month for us to learn to be a better person than we are right now... Wutcha waitin' for? Start NOW!!!

HaLL-AiM a.k.a DeADMAN a.k.a GaBaNz out...for now......

1 comments:

jannerozman said...

ello abg oi..
tertanye2 nih...
hahaha..
ble plak la abg sedare aku ni rjin kms mje time nk buke n tlg mma msk ni????
hahahahaha..


nsb bek le kmu ni abg sedare sye ye..
well, die ni baek la jgk..
hahahahah